Бөлім: «Аңыздар жинағы»
Аңыз жанры. Қазақ халық ауыз әдебиетінің тарихи негізі бар мол саласы. Онда айтылатын оқиғалардың, кейіпкер аттарының, елді мекен, жер атауларының, мезгіл мөлшерінің деректілігі басым келеді. Әуезов аңыз жанры жайында Л. Соболевпен бірге жазған «Қазақ халқының эпосы мен фольклоры» атты монографиясында, 1957 ж. шыққан «Қазақ КСР тарихының» 1-томында жарияланған «Қазақтың ауыз әдебиеті» атты көлемді еңбегінде жан-жақты айтқан. Алғашқы еңбектің «Аңыз ертегілері» деген тарауында: «Қазақ аңыздарының ертегілерден ерекшелігі сол - барлығы да тарихта болған адамдар жайында айтылған, халық шығарған көркем әңгіме болып келеді. Кейін оларға қоспалар қосылады да, халық шығармашылығының ерекше бір саласын құрайды» деп бірден екі жанрдың жігін ашып алады. Монографияда эпос пен аңыздың негізгі ерекшелігі - соңғысының қара сөзбен баяндалатындығы эпостағыдай кейіпкерді тарихи прототипінен көп алшақтатпайтындығы, циклды боп келуі дейді. Қазақ аңыздарын Қорқыт, Асан Қайғы, Аддар Көсе сияқты тарихи адамдар туралы аңыздар мен күй аңыздары деп екі түрге бөлген. Бұл еңбекте Қорқыт, Асан Қайғы, Алдар Көсе, Жиренше, Күй аңызы деп жеке тарауларға бөліп те талданған. «Қазақтың ауыз әдебиеті» мақаласында аңыз жанрын ертегілермен бірге алып қарастырған. Алғашқы еңбекке қарағанда, көлемі шағын болғандықтан, ауыз әдебиеті жанрларын айқын ажыратып жіктемеген. Ертегі мен аңыздардың түп-төркіні халықтың арман-қиялы екенін негізге ала отырып, екі жанрға қатар талдау жүргізген. Әйтсе де «Бергі кезде Жамбыл жазған «Өтеген батыр» поэмасының сюжеті Асан Қайғы жайындағы аңызға тығыз байланысты» деп, ертегі мен аңыздың айырмашылығын айырып айтқан.
АСАН ҚАЙҒЫ ЖӘНЕ ПЕРІ ҚЫЗЫ
Бір балдама ашып, талай нама көтеретұғын балгер айтқан екен:– Сенің бақ талайыңа су перісінің төресі, су сұлтанының қызы несіп болайын деп тұр!-деп...
© Мәшһүр Жүсіп Көпейұлы
АСАН ҚАЙҒЫ ЖӘНЕ ЕЖЕН ХАН
Асан қайғының шын аты - Хасенхан екен. Өзі нәзіркерде әулие деп айтуға жарарлық екен. Мұның он екі жасар бала күнінде қазақ шүршітке қарайды екен...
© Мәшһүр Жүсіп Көпейұлы
ҚҰДАЙДЫ ҚОЛДАН ЖАСАУШЫЛАР ӘЛЕГІ
Баяғы заманда Хыбыш деген жұрт болыпты, Йемен уәлаяты делінеді. Ныжаш деген сұлтаны болыпты. Оның қол астында Абыраһа деген патшасы болыпты. Жалғанды..
© Мәшһүр Жүсіп Көпейұлы
СҮЛЕЙМЕН МЕН ҚҰМЫРСҚА
Күндерде бір күні хазірет Сүлеймен ... ұзыны-ұзын, (ені) көлденеңі сегіз жүз шақырым қатар-қатар, бір ашық жері жоқ, сонша (иірді) [1] жерді түгел..
© Мәшһүр Жүсіп Көпейұлы
НҰХ ПАЙҒАМБАР МЕН БІР КЕМПІР
Топан су әуел таһрор қылғанда, хазірет Нұх ғалайссаламның нан жабатұғын тандырынан білінді. Ол тандыр - тас еді, хазірет Хауа анамыз нан жапқан..
© Мәшһүр Жүсіп Көпейұлы
Бауырсақ
«Бауырсақ» ертегісін психологиялық тұрғыда қарап көрейік.1. Ертеде апа мен ата өмір сүріп балалы болғылары келеді. Содан мыннан ұн мен майды жыйып..
© Бейсембаева Алия
Екі дос
Екі ер жігіт дос болыпты, бір-бірімен жақсы араласып, сыйласып жүреді екен. Бір досы екіншісінің үйіне қонаққа барған екен,дастарханға шақырып шай..
© Бейсембаева Алия
Екі қасқырдың шайқасы
Атасы немересіне, балам адамның ішінде әр кезде ақ қасқыр мен қара қасқыр шайқасып жатады, - дейді. Сонда немересі атасына: Олардың қайсысы жеңеді?..
© Бейсембаева Алия
Арман
Әкесі баласымен туған ауылына жұмыстан қайтып келе жатады. Жолда баласы бір тұлпарды көріп әкесіне; «қарашы, қандай әдемі,мықты тұлпар»дейді. Шіркін..
© Бейсембаева Алия
Қарындаштың бес сапасы
Әжесінің хат жазып отырғанын көрген немересі; әже сіз хатқа мен туралы жазып жатырсың ба?- деп сұрайды.Әжесі жазуын тоқтатып, езу тартып немересіне..
© Бейсембаева Алия
Өзіңді танудың қиын жолы
Үлкен күміс түсті балық өзенде жүзіп жүріп, домалақ аңқиған көзімен ойнап жүрген бала-шағаға қарады да аң-таң болып …. Осылар суға несіне қызығады..
© Бейсембаева Алия
Әкесі мен қызы
Бірде қызы әкесіне келіп, мен өмір сүргім келмейді, шаршадым,қайда барсам да жолым болмайды,күшім жоқ,не істеймін,- дейді. Әкесі газдың үстіне үш..
© Бейсембаева Алия
Патшаның даналығы
Бір дана патша өмір сүріпті. Оған оның ұлы бір күні, әке сені елдің бәрі дана, көрегені көп, ақылды деп сыйлайды, сен осы сол даналықты қайдан оқып..
© Бейсембаева Алия
Аңыз «Аңдарға арналған мектеп» Джордж Риверс
Бір сәтте жануарлар бірігіп ақылдасуға бас қосады. Олар жаңа заманның мәселесін шешу үшін , бір ерлік іс жасау керек деп ұйғарады. Осыған байланысты..
© Бейсембаева Алия
Орақты батыр - 2
Екінші аңыз:- Әлқисса, Әзіретті - Сұлтанның маңында (Түркістанның түбі болуы керек) ешкімнің ала жібін аттамайтын, ұрлыққа жоқ бір адам болыпты. Оның..
© Қазақ жерінің 100 аңызы
Орақты батыр
Әлқиса, Әзірет Сұлтан жерінде биттің қабығына қан құйған екі қу болады. Өздері қауын егіп, қақ кептіретін диқангерлеу екен. Олармен көршілес жан..
© Қазақ жерінің 100 аңызы
Жауыртау немесе Теміртау аңызы
Екі жақты жүріске арналған кең арналы асфальт жолмен Қарағандыдан солтүстікке қарай жеңіл автомобильмен шығып, 15-20 минут уақыт шамасында Жауыртау..
© Қазақ жерінің 100 аңызы
АТБАСАР – АТ АЯЛДАТАТЫН ЖЕР
Атбасар – қазіргі уақытта Ақмола облысындағы кішкентай қалашық, аудан орталығы. Жанында Жабай өзені ағып жатыр. Осы жердің атауының шығу тарихы..
© Қазақ жерінің 100 аңызы
ЕСІЛ ӨЗЕНІ
Есілбай өзені Жезқазған облысындағы Ұлытау ауданында орналасқан. Оның атауы Есілбай деген адамның есімінен шыққан. Есіл өзені Ақмола, Қарағанды..
© Қазақ жерінің 100 аңызы
КӨҢ ӨЗЕНІ
Ақмола облысының Теңіз ауданында Көң өзені бар. Оның екі саласы бар – Жақсы Көң және Жаман Көң. Бұл өзеннің атауы туралы зерттеушілердің әр түрлі..
© Қазақ жерінің 100 аңызы
ЗЕРЕНДІ
Ғалымдар арасында Зеренді топонимінің шығуы туралы бүгінге дейін ортақ пікір жоқ. Зеренді – көл мен ауылдың атауы, қазіргі уақытта Ақмола облысындағы..
© Қазақ жерінің 100 аңызы
Жеке жауынгер және Жеке батыр туралы аңыз
Жеке батыр туралы аңыздың нақты тарихи негізі бар. Қазақстанның ең әсем өлкесі – Бурабай өңірінде «Жеке батыр» деп аталатын тау бар. Ол Бурабай..
© Қазақ жерінің 100 аңызы
«ҚЫЗЫЛКЕНІШ» – ҚЫЗЫЛ ТАС ТУРАЛЫ АҢЫЗ
Қарқаралы тауын артқа тастап, екі биік төбенің бағыты бойынша жүрсеңіз, сол екеуінің арасында алыстан түйенің екіөркеші секілді Доғал және Қоңыр Кент..
© Қазақ жерінің 100 аңызы
ҚЫЗЫЛ КЕНІШ САРАЙЫ ТУРАЛЫ АҢЫЗ
Кен болысының, Қарқаралы уезіндегі, Қызыл кеніш бұлағына жақын жерде белгісіз бір ғимараттың үйіндісі кездеседі. Жергілікті халықтың әңгімесіне құлақ..
© Қазақ жерінің 100 аңызы