Бөлім: «Аңыздар жинағы»
Аңыз жанры. Қазақ халық ауыз әдебиетінің тарихи негізі бар мол саласы. Онда айтылатын оқиғалардың, кейіпкер аттарының, елді мекен, жер атауларының, мезгіл мөлшерінің деректілігі басым келеді. Әуезов аңыз жанры жайында Л. Соболевпен бірге жазған «Қазақ халқының эпосы мен фольклоры» атты монографиясында, 1957 ж. шыққан «Қазақ КСР тарихының» 1-томында жарияланған «Қазақтың ауыз әдебиеті» атты көлемді еңбегінде жан-жақты айтқан. Алғашқы еңбектің «Аңыз ертегілері» деген тарауында: «Қазақ аңыздарының ертегілерден ерекшелігі сол - барлығы да тарихта болған адамдар жайында айтылған, халық шығарған көркем әңгіме болып келеді. Кейін оларға қоспалар қосылады да, халық шығармашылығының ерекше бір саласын құрайды» деп бірден екі жанрдың жігін ашып алады. Монографияда эпос пен аңыздың негізгі ерекшелігі - соңғысының қара сөзбен баяндалатындығы эпостағыдай кейіпкерді тарихи прототипінен көп алшақтатпайтындығы, циклды боп келуі дейді. Қазақ аңыздарын Қорқыт, Асан Қайғы, Аддар Көсе сияқты тарихи адамдар туралы аңыздар мен күй аңыздары деп екі түрге бөлген. Бұл еңбекте Қорқыт, Асан Қайғы, Алдар Көсе, Жиренше, Күй аңызы деп жеке тарауларға бөліп те талданған. «Қазақтың ауыз әдебиеті» мақаласында аңыз жанрын ертегілермен бірге алып қарастырған. Алғашқы еңбекке қарағанда, көлемі шағын болғандықтан, ауыз әдебиеті жанрларын айқын ажыратып жіктемеген. Ертегі мен аңыздардың түп-төркіні халықтың арман-қиялы екенін негізге ала отырып, екі жанрға қатар талдау жүргізген. Әйтсе де «Бергі кезде Жамбыл жазған «Өтеген батыр» поэмасының сюжеті Асан Қайғы жайындағы аңызға тығыз байланысты» деп, ертегі мен аңыздың айырмашылығын айырып айтқан.
Кербез қыз (V нұсқа)
Құба жонда жылқы бағып жүрген жылқышы жігіт жақын маңдағы ауылдардың біріне қыдырып барса, үйде тұлғасы көз тартып, көңілді баурарлықтай, ақ тістері..
© Қазақ халық ауыз әдебиеті
Кербез
Бұл күйді Дина «Кербез» деп атайды. Динаның абысыны шынында да сұлу, өткір, ашық адам болғандықтан туысқандар арасында беделді болады. Дина сияқты ол..
© Қазақ халық ауыз әдебиеті
Кенесары — Наурызбай
Орыс әскерімен белдесуге күш жию үшін:Қамауда жатып хал болмас,Қасыңа қалың ел қонбас, —деп, Кенесары соңынан ерген елімен, батырларымен Ілені кесіп..
© Қазақ халық ауыз әдебиеті
Келісімге келтірілген қаһарлы сөз (VІІ нұсқа)
Абылай ханның заманында қалмақтың Қоңтажы деген ханы қалың қолмен келіп, қазақтың бейбіт жатқан елін бір шетінен шауып кетеді. Қоралы қой, үйірлі..
© Қазақ халық ауыз әдебиеті
Кедей зары
Арқадан Жем-Сағыз арқылы еліне қайтқан Құрманғазы жолшыбай бір ауылға соғады. Ауыл шетіндегі қараша үйдің жанына келіп, сырттан дыбыс береді, бірақ..
© Қазақ халық ауыз әдебиеті
Кәрібоз бен Салторы
Ертеректе жүйрік атты жазбай танитын сыншы, атбегі болыпты. Оның өзімен бірге қартайған Кәрібоз деген жүйрігі болса керек. Кәрібоздың даңқы құнан..
© Қазақ халық ауыз әдебиеті
Кәрібоз
Бұрын біреудің Кәрібоз деген жүйрігі болыпты. Кәрібоз құнанынан бастап қартайғанға дейін рулы елдің ішінде болған ірілі-уақты барлық тойда алдына ат..
© Қазақ халық ауыз әдебиеті
Исатайдың түсі жайлы
Беріштің ұраны — «Ағатай!». Ағатай атамыз жасында Қайдауыл деген батырының қызына үйленеді. Онан Бұқай деген бір бала туады. Бұқай жиырмаға..
© Қазақ халық ауыз әдебиеті
Жылқыда
Арқа бойында бір жылдары қыс тым қатты болып, тұтас жатқан адырларды қасаттанған қар алып малға жайылым бермейді.Осындай жұт белгісін сезген жылқышы..
© Қазақ халық ауыз әдебиеті
Жұмабике
Масқар руынан шыққан Жұмабике деген қыз әсем дауысы сол атырапқа әйгілі, асқан әнші, ақындық өнері де бар адам екен. Малға сатылып, сүймеген адамына..
© Қазақ халық ауыз әдебиеті
Жүз, Алаш туралы аңыз (І нұсқа)
Ақарыс (Үйсін), Жанарыс (Сары Келімбет), Бекарыс (Қара Келімбет) осы үшеуінің уақытында Аланша деген хан болып, халқын үшке бөліп, үшеуіне үш жүз..
© Қазақ халық ауыз әдебиеті
Жорға аю (ІІІ нұсқа)
Ертеде бір аңшы аю аулауға тауға кеткенде, кішкене баласы әкесінің артынан ілесіп қалмайды, әкесі ол баланы аңғармайды. Қалың тоғайға кірген соң..
© Қазақ халық ауыз әдебиеті
Жорға аю (ІІ нұсқа)
Бір аю аралға апан салған екен. Бірде ол қонжықтарына жем іздеп тауға шығып кетіпті. Сол уақытта нөсер жаңбыр жауып, сел жүреді. Тасқын су аюдың..
© Қазақ халық ауыз әдебиеті
Жорға аю (І нұсқа)
Таудың тарлан тағысы аю бірде баласын ертіп етекке түседі. Етекте күркіреп ағып жатқан ақ жал толқынды өзен бар екен. Аюдың қонжығы өзен ағысын..
© Қазақ халық ауыз әдебиеті
Жолаушы
Бәзғаламның әкесі Айқынбаймен бірге туысқан Қажыке молланың кенже ұлы Ергенбай оқытқан дін сабағына қанағат етпей, 1919 жылы үлкенірек ғұламадан дін..
© Қазақ халық ауыз әдебиеті
Жиреншенің ханның уәзірі болғаны
Жиренше бір ханға уәзір болыпты. Хан Жиреншенің әйеліне қызығып, сөз салыпты. Әйел:— Айтқаныңызды орындар едім, Жиренше ауылда ғой, — депті. Хан..
© Қазақ халық ауыз әдебиеті
Жиреншенің баласы (ІІ нұсқа)
Жиреншенің баласы өте жуас екен. Әз Жәнібек хан Жиренше шешеннен:— Жақсыдан жаман туар ма? — деп сұрапты. Сонда Жиренше:— Жақсыдан жаман тумайды, —..
© Қазақ халық ауыз әдебиеті
Жиреншенің баласы (І нұсқа)
Әз Жәнібек хан бір күні Жиреншеге қарап:— Осы сенің балаң қалай жаман туды екен. Шешесі Қарашаш, әкесі, Жиренше, сенсің. Осындай екі сұңқардан ең..
© Қазақ халық ауыз әдебиеті
Жиреншенің әйелі (Тоғызыншы әңгімесі)
Дүниеден қайтқасын Жиреншені қарап баптап күтіп тұрушы болмағасын, Жиреншені хан өз сарайына келіп тұруға әмір етіпті дейді. Сонан Жиреншекең ханның..
© Қазақ халық ауыз әдебиеті
Жиренше шешеннің Қарашашпен қосылуы
Он бес жасында Жиренше нағашысын іздеп бара жатып, бір түйе баққан адамға жолығып, бұны сұрап тұрған жері жаңада ғана көшкен ауылдың жұрты болады...
© Қазақ халық ауыз әдебиеті
Жиренше шешен мен хан
Заман қадымда қазақ жұртында бір Жиренше шешен деген кісі өткен екен. Сол замандағы хандардан бір хан Жиреншені сөйлетіп көремін деп шақыртты дейді...
© Қазақ халық ауыз әдебиеті
Жиренше шешен (ІІІ нұсқа)
Жиренше шешен әкесі ертерек өліп, жетім қалған бала екен. Әз Жәнібек хан бір жақтан келе жатса, бір жас бала жаяу, мал өрісі жерде жүр екен. Айнала..
© Қазақ халық ауыз әдебиеті
Жиренше шешен (ІІ нұсқа)
Атақты Жиренше алыста жүргенде, жат жұртта ауырып қайтыс болады. Қара тілдің шешені Жиреншенің еліне сөз тауып, жөн біліп естіртуге ешкімнің батылы..
© Қазақ халық ауыз әдебиеті
Жиренше шешен (ІV нұсқа)
Бір күн Жиренше шешен жолаушы келе жатып, бір ауылдың тұсына келсе, ауыл мен екі арада өзен су бар екен. Оның өткелі қай жерде екенін біле алмай..
© Қазақ халық ауыз әдебиеті
Жиренше шешен (І нұсқа)
Жиреншенің жары Қарашаш қайтыс болады. Әз Жәнібек хан Жиреншеге:— Әкесі өлген қалай болады? — дейді.— Әкесі өлгені — асқар тауы құлағаны, — депті.—..
© Қазақ халық ауыз әдебиеті