Бөлім: «Аңыздар жинағы»

Аңыз жанры. Қазақ халық ауыз әдебиетінің тарихи негізі бар мол саласы. Онда айтылатын оқиғалардың, кейіпкер аттарының, елді мекен, жер атауларының, мезгіл мөлшерінің деректілігі басым келеді. Әуезов аңыз жанры жайында Л. Соболевпен бірге жазған «Қазақ халқының эпосы мен фольклоры» атты монографиясында, 1957 ж. шыққан «Қазақ КСР тарихының» 1-томында жарияланған «Қазақтың ауыз әдебиеті» атты көлемді еңбегінде жан-жақты айтқан. Алғашқы еңбектің «Аңыз ертегілері» деген тарауында: «Қазақ аңыздарының ертегілерден ерекшелігі сол - барлығы да тарихта болған адамдар жайында айтылған, халық шығарған көркем әңгіме болып келеді. Кейін оларға қоспалар қосылады да, халық шығармашылығының ерекше бір саласын құрайды» деп бірден екі жанрдың жігін ашып алады. Монографияда эпос пен аңыздың негізгі ерекшелігі - соңғысының қара сөзбен баяндалатындығы эпостағыдай кейіпкерді тарихи прототипінен көп алшақтатпайтындығы, циклды боп келуі дейді. Қазақ аңыздарын Қорқыт, Асан Қайғы, Аддар Көсе сияқты тарихи адамдар туралы аңыздар мен күй аңыздары деп екі түрге бөлген. Бұл еңбекте Қорқыт, Асан Қайғы, Алдар Көсе, Жиренше, Күй аңызы деп жеке тарауларға бөліп те талданған. «Қазақтың ауыз әдебиеті» мақаласында аңыз жанрын ертегілермен бірге алып қарастырған. Алғашқы еңбекке қарағанда, көлемі шағын болғандықтан, ауыз әдебиеті жанрларын айқын ажыратып жіктемеген. Ертегі мен аңыздардың түп-төркіні халықтың арман-қиялы екенін негізге ала отырып, екі жанрға қатар талдау жүргізген. Әйтсе де «Бергі кезде Жамбыл жазған «Өтеген батыр» поэмасының сюжеті Асан Қайғы жайындағы аңызға тығыз байланысты» деп, ертегі мен аңыздың айырмашылығын айырып айтқан.
ЕР ТУРАЛЫ АҢЫЗ
Ертеде, жаугершілік заманда талай жорықтарға шығып, елін жаудан қорғаған Бөгембай деген бір батыр көп жасап, жүзден асыпты. Бертінде қарттық жеңе..
©  Зейнел-Ғаби Иманбаев
ШЕР ТОЛҒАУ
Мен жақында Маңғыстау даласынан ерекше бір күй тыңдадым. Осынау жұмбақ, әрі шерлі күйдің жайын сұрай ауылдың қарт күйшісіне барғанымда, ол кісі..
©  Ермек Аманшаев
Гүл туралы аңыз
Ерте, ерте, ертеде еді,Жер мұнан да көркем еді.Шаруалар тұқым сеуіп,Күні-түні тер төгеді.Шаруалар тер төгеді,Гүлмен жерді көмкереді.Бидай мен гүл..
©  Серікбай Оспанов
Аю мен ала тышқан жайындағы аңыз
Барлық аң, құс бір жүретін,Тату еді Орман елі.Бұлтсыз, ашық күн күлетін,Бұл ертеде болған еді.Аюлардың білесіңдер,Қыста апаннан шықпайтынын.Біліп..
©  Серікбай Оспанов
Бұлақ туралы аңыз
Ерте, ерте, ертедеЕшкі жүні бөртедеКерік мойны келтедеӨзіміздің өлкедеСөзімен де ісіменБəріне елдің ұнаған,Тіл табысқыш кісіменСүріпті өмір бір..
©  Серікбай Оспанов
«Жетім торы»
Күйші ғой ол шабытты,Сүйген күй мен халықты.Байжігіт бес жасында –Жастай жетім қалыпты.Қолында жоқ қаражат,Өзен бойын жағалап,Күн көріпті..
©  Серікбай Оспанов
«Көкбалақ», «Кербалақ», «Қара жорға», «Сылаң торы»
Жасынан өскен тай мініп,Атақты күйші БайжігітШапса, озатын бұлақтан,Жүйрік атты ұнатқан.Жаратса небір жүйрікті,Жарысып желмен құйғытқан.Талай шауып..
©  Серікбай Оспанов
«Майдажал»
Майда жалы желпілдеп,Жүйткиді екен еркіндеп.Атты ел сосын атақты –«Майдажал» деп атапты. Шапса ауада қалқыпты,Иесі мəз боп шалқыпты.Сыбызғышы..
©  Серікбай Оспанов
«Тепеңкөк»
Ерте-ертедегіӨзен, көлді өлкедегіКүй – аңызды домбырадаӨнерпаздар шертеді енді.Көрген қазақ халқы көпті,Өмірде азап тартып өтті.Тепеңкөк деп..
©  Серікбай Оспанов
«Жорға аю»
Қонжығы бар қасындаАю таудан түседі.Көл жоқ таудың басында,Өзеннен су ішеді. Кеткен екен күн ысып,Таудың құйттай тағысыЖатқан кезде су ішіп,Қағады..
©  Серікбай Оспанов
Күй аңыздар
Өлшеусіз көп мұрамыз бар,Соның бірі – күй аңыздар.Күй аңыз – ел шежіресі,Жүрекпен тек тыңдаңыздар.Елдің онда шаттығы бар,Жаяу да бар, аттылы..
©  Серікбай Оспанов
ҰЯТ ТУРАЛЫ АҢЫЗ
…Ойыма бала кездегі бір оқиға түсіп отыр. Ауылда Ерғали деген жақын ағамызбен көрші тұрдық. Көп сөзі жоқ, кісіге қайырымы мол, біртоға адам еді...
Әз-Жәнібек, Жиренше, Көсе
 Әз-Жәнібек хан Сырдың оң жағында отырады екен, бір күні Сырдың сол жағындағы елге жарлық қылады:— Байталдарым құлын тастап жатыр, айғырларының даусы..
©  Қазақ халық ауыз әдебиеті
Жиреншенің тағы бір айтқан сөзі
 Хан бір күні:— Осы Жиреншені неғылсақ та, жеңе алмадық, енді осыны бір жеңуге әдіс жасайық, — деп, бір жігітке:— Сен ертең ертерек біздің үйге келіп..
©  Қазақ халық ауыз әдебиеті
Жиренше мен Алдар көсе
 (II нұсқа)Жиренше ханның заманында Алдар көсе деген бір пысық болған екен. Ел күндеп, Алдар көсе деген бір қу шықты деп, ханға жамандапты. Бір күні..
©  Қазақ халық ауыз әдебиеті
Жиренше мен Алдар
 (I нұсқа)Ел аузындағы Шығайбай, Алдар көсе әз-Жөнібек кезінде болды /10-ғасыр/. Жәнібек қарауында болды. Алдар өте қиялшыл, сөзге ұста адам болды...
©  Қазақ халық ауыз әдебиеті
Жиренше
 Бір күні Жиренше ханның үйінде отырғанда бір адам ханға сыйға бір піскен қаздың етін алып келген екен. Сонда хан Жиреншеге:— Сен сөзге де шеберсің..
©  Қазақ халық ауыз әдебиеті
Борыш
(аңыздың ізімен)Бабамның самғап кеше құсы биік,Жаулары бармақ тістеп, іші күйіп...Жүргенде Қаратаудың басын жайлап,Жолығып қалған дейді..
©  Ерлан Аманқожаұлы
АШҒАБАТ ЖАЙЛЫ АҢЫЗ
Ерте заман. Теңселтіп көк тұғырын,Зұлымдықтың құдайы төкті уын.Тыйым салды ол жердегі махаббатқа,Сол заматта сұрапыл жетті бір үн:«Төрткүл дүние..
©  Түрікмен поэзиясы
ЧИВАРАНЫҢ ЕРЛІГІ ТУРАЛЫ АҢЫЗ
Қағылғандай асфальт жолға шеге көп,Сылбыр жауын тыным таппай себелеп,Мазасыз жел сары масадай ызыңдап,Бетке ызғар қадалады кене боп.Жартастардай биік..
©  Ақылбек Манабаев
Қожанасырдың қарыз беріп, қарыз алуы
Қожанасырдың бір кісіде алашақ 5 теңгесі бар екен. Екі жылға толғанда алашағы есіне түсіп, берген кісісінен ақшасын алыпты да қарызға 5 теңге қосып..
©  Айткүл Сәулебаева
Теңіздің суы неге ащы?
Теңіздің суы неге ащы? – деп сұрапты біреу Қожанасырдан.Теңіздің суы қозғалыссыз бір жерде тұрады, сондықтан ашып кеткен ғой, – депті Қожанасыр.
©  Айткүл Сәулебаева
Қожанасыр мен оқытушы
Қожанасыр мектепте оқып жүрген кезінде оқытушысы:Қожанасыр, күн неше сағат? – деп сұрапты.Бүгін күн жиырма бес сағат болса керек, – депті Қожа.Жиырма..
©  Айткүл Сәулебаева
Бір пұт мақта ауыр ма, темір ауыр ма?
Қожанасыр бір күні шәкіртінен:Бір пұт мақта ауыр ма, немесе темір ауыр ма? – деп сұрапты. Шәкірті ұстазының мұндай сұрауына ойланып:Әрине, екеуінің..
©  Айткүл Сәулебаева
Қазір досымның есебі жоқ
Қожекең қазы болып тұрған кезде:Қожеке, сіздің қанша досыңыз бар? – деп сұрайды біреу.Қазылықтан түскен соң айтпасам, қазір досымның есебі жоқ, –..
©  Айткүл Сәулебаева